Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Szkoła

Programy profilaktyczne

W ciągu ostatnich lat  i obecnie nasza szkoła bierze udział w licznych programach oraz projektach wynikających z wychowawczo-profilaktycznej roli placówki edukacyjnej. Głównym celem uczestnictwa w takich przedsięwzięciach jest kształtowanie nawyku zdrowego stylu życia, w tym zdrowia psychicznego, stwarzanie klimatu społecznego sprzyjającego bezpieczeństwu, osiąganiu sukcesów oraz współdziałaniu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotna jest także profilaktyka zachowań ryzykownych wśród uczniów, propagowanie adekwatnych zachowań społecznych, wspomaganie, jak również stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży. Wśród programów i projektów, w jakich nasza szkoła brała udział należy wyróżnić te, które są rekomendowane przez SANEPID i rok rocznie realizowane tj. „Czyste powietrze wokół nas", „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, „Znamię? Znam je !, „Bieg po zdrowie”. Celem podejmowanych działań jest tu profilaktyka zdrowotna rozumiana jako przeciwdziałanie korzystaniu z substancji niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu. Nieocenionym pozostaje uświadomienie uczniom konsekwencji wynikających ze stosowania substancji szkodliwych np. papierosów  – programy „Czyste powietrze wokół nas”, „Bieg po zdrowie” oraz promowanie zdrowego stylu życia tak, by uchronić się przed chorobami cywilizacyjnymi – programy „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, „Znamię? Znam je ! Uczestnictwo uczniów w kampanii edukacyjnej „Zmieniasz się i dorastasz” stworzyło możliwość zwiększenia świadomości zmian zachodzących w organizmie w okresie adolescencji, pogłębienia wiedzy z zakresu fizjologii dojrzewania i wyrabiania właściwych nawyków higienicznych.

Biorąc pod uwagę, że właściwe postawy i zachowania społeczne powinny być kształtowane od najmłodszych lat, realizowano programy „Klub Bezpiecznego Puchatka”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Zdrowo jem, więcej wiem”. Podejmowane w ich ramach działania skutkowały wzrostem świadomości wśród dzieci nt. własnej odpowiedzialności za zdrowie oraz za to, jak się zachowujemy  i co możemy zrobić, by świat wokół nas był bezpieczniejszy. „Program dla szkół – mleko i produkty mleczne oraz owoce i warzywa w szkole”, podczas trwania którego uczniowie otrzymują codzienną porcję zdrowych produktów, promuje ideę właściwego stylu odżywiania się i dbania o swoje zdrowie. Nie bez znaczenia pozostaje konieczność pielęgnowania zdrowia psychicznego, wobec czego nasza szkoła w bieżącym roku szkolnym bierze udział w programie o charakterze psychoedukacyjnym „Godzina dla Młodych Głów”. Jego celem jest wykształcenie  w uczniach takich kompetencji jak rozpoznawanie przeżywanych emocji i sposoby radzenia sobie z nimi, strategie zachowania w różnych sytuacjach społecznych, wyrażania swoich potrzeb, stawiania granic oraz komunikowania potrzeby wsparcia.

Aby zapewnić wszystkim dzieciom – również tym dotkniętym doświadczeniem migracji – równy dostęp do nauki, zdobywania nowych umiejętności koniecznych do prawidłowego rozwoju, bierzemy udział w szeroko zakrojonym, kilkuletnim projekcie pn. „Szkoła dostępna dla wszystkich” organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy  z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Głównym celem projektu jest dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w środowisku szkolnym w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci oraz młodzieży, a także podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania niezbędnej – w zależności od zdiagnozowanych potrzeb – pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom. W ramach projektu nasza szkoła już otrzymała pakiet pomocy edukacyjnych pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych. Ponadto projekt zakłada konsultacje zarówno pracowników pedagogicznych, jak i rodziców ze specjalistami w zakresie psychiatrii i psychoedukacji.

Szkoła Podstawowa w Wawrzeńczycach wzięła udział w kolejnej edycji rządowego programu Aktywna Tablica zaplanowanego na lata 2020-2024. Celem niniejszego programu jest intensywny rozwój szkolnej infrastruktury oraz kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. W zakresie przyznanej dotacji zakupiono nowoczesne pomoce dydaktyczne do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami koncentracji i uwagi, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami uczenia się typu dysleksja, dyskalkulia. Ponadto skompletowano zaplecze edukacyjne do terapii logopedycznej i psychologicznej oraz środki dydaktyczne do zajęć o charakterze emocjonalno-społecznym.

Uczniowie, rodzice i nauczycieli współorganizowali również różnego rodzaju akcje społeczne, jak np. sprzątanie świata, Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy (zbieranie pieniędzy do puszek, loteria fantowa), Gwiazdkę dla Zwierzaka, Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju, loterię fantową jako pomoc dla ofiar trzęsienia ziemi w Turcji.

 

Justyna Kozera