Gminne Centrum Edukacji w Wawrzeńczycach

„Europejski Tydzień Mobilności 2022” w Gminnym Centrum Edukacji w Wawrzeńczycach

Działania w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności realizowane były w dniach 16 - 22 września 2022 roku i miały na celu  promowanie zrównoważonej mobilności oraz zmianę zachowań mobilnościowych naszych uczniów jako mieszkańców naszej gminy.

Tegoroczny temat ETM 2022 to „Lepsze połączenia”, które oznaczają lepiej skomunikowanych mieszkańców i lepiej skomunikowane miejsca.

Bogaty plan działań i ciekawe formy realizacji zadań spowodowały oczekiwane zaangażowanie uczniów i duży entuzjazm a działania ewaluacyjne wskazują na pełne zrozumienie przez uczniów ważnego dla społeczeństwa obszaru działań z uwzględnieniem ekologicznego podejścia do mobilności.

Nauczyciele wraz z uczniami przeprowadzili pogadanki i rozmowy kierowane a także obejrzeli film edukacyjny na temat pojęcia mobilności oraz ekologicznych postaw ludzi
w tym obszarze. W oddziałach przedszkolnych i klasach młodszych dokonano prezentacji ekologicznych form transportu- wystawa sprzętu typu: rower, rower elektryczny, hulajnoga nożna, hulajnoga elektryczna, deskorolka, rolki. Nasz korytarz wystrojony został w ogromny plakat wykonany techniką „collage” przez ponad 100 uczniów klas młodszych. Każdy uczeń dokleił swój mały plakacik promujący swój ekologiczny środek transportu wśród wcześniej opracowanych haseł tematycznych. Wspólna praca wzbudziła ogromne zainteresowanie wszystkich uczniów w szkole a także rodziców przyprowadzających dzieci do szkoły.

Klasy IVa, IVb wraz ze swoimi wychowawcami opracowali ankiety dla uczniów pt. „ Środki komunikacji uczniów w mojej klasie” oraz wykonali plakaty techniką „collage”;

Analiza ankiety w klasie 4a i 4b

Uczniów biorących udział w ankiecie- 29

Uczniowie udzielili odpowiedzi  na pytanie – „Jakie środki komunikacji są najczęściej wykorzystywane wśród uczniów mojej klasy w drodze do szkoły?”

  1. Samochód –17 uczniów
  2. Rower - 15 uczniów
  3. Pieszo  - 7 uczniów
  4. Autobus – 10 uczniów
  5. Hulajnoga elektryczna- 4 uczniów
  6. Deskorolka – 1 uczeń
  7. Rolki- 1 uczeń

Wnioski: Uczniowie najczęściej korzystają z samochodu oraz jeżdżą na rowerze.

Uczniowie klas starszych opracowywali plakaty tematyczne i zamieszczali je na drzwiach klasy aby inni uczniowie zatrzymali się na chwilę i wysnuli odpowiednią refleksję.

Uczniowie klas piątych, szóstych i siódmej  po prelekcji nauczycieli opracowali rymowanki
i hasła promujące zrównoważoną mobilność podczas wyjazdowych kilkudniowych wycieczek szkolonych w góry. Piękne okoliczności przyrody sprzyjały rozważaniom na temat szacunku do środowiska przyrodniczego, w którym żyjemy. Przykładowe rymowanki: „O tygodniu Zrównoważonej Mobilności pamiętamy, jak co roku o tej porze w góry wyruszamy, nie straszna nam pogoda ani deszcz, wygodne buty, dobry humor z sobą bierz! Cztery wygodne koła zostawiamy, na piesze wycieczki wyruszamy, w zasięgu Pieniny mamy” , „Zdrowe nogi mamy, o własne i przyrody płuca dbamy, dlatego na parę dni od świata samochodów w góry uciekamy!”

Uczniowie klasy VIII opracowali prezentację multimedialną zawierającą pakiet informacyjny,
w którym uczniowie dokonali analizy połączeń wybranych stolic europejskich /Ateny, Berlin, Paryż, Oslo/ z Krakowem, określenia różnorodnych środków transportu, określenia czasu podróży różnymi środkami transportu. Wyciągnięte zostały wnioski:

  • najbardziej oddalona stolica europejska od Krakowa z wyżej wymienionych to Ateny,
  • najbliżej Krakowa znajduje się Berlin,
  • najdłuższa podróż czeka nas pieszo do Aten,
  • najszybciej dolecimy samolotem do Berlina,
  • rowerem w tym samym czasie 87 godzin dojedziemy do Paryża i Oslo.

Z prezentacją zapoznają się uczniowie klas starszych naszej szkoły.

                                                            Opracowała: Beata Sonik - Marchewka