Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Gminne Centrum Edukacji w Wawrzeńczycach - Wizyta uczniów klasy IIa i IIb w dawnej szkole w Stręgoborzycach

Informacje

Szkoła

Wizyta uczniów klasy IIa i IIb w dawnej szkole w Stręgoborzycach

"Nasza ziemia, ludzie, historia" - poznawajmy ją, to nasza wspólna przeszłość, zachowajmy pamięć o niej dla pokoleń”.

Na przełomie października i listopada klasy drugie razem z wychowawczyniami odbyły niecodzienną wizytę w dawnej Szkole Podstawowej w Stręgoborzycach. W czasie realizacji bloku tematycznego „SZKOŁA DAWNIEJ I DZIŚ” nadarzyła się okazja zwiedzenia takiej szkoły za sprawą pani Eleonory Kusińskiej, która od roku 2014 prowadzi działania na rzecz projektu: pt.: ”Nasza ziemia, ludzie, historia”. Na terenie dawnego dworu Stefanów w budynku szkoły, która tam się znajdowała i przetrwała do dziś, powstała Izba Regionalna, w której mieszczą się sale wystawowe: historyczna i etnograficzna. Dzieci mogły zobaczyć, jak dawniej wyglądały niektóre przedmioty. Można tam zobaczyć mnóstwo rzeczy z dawnego gospodarstwa domowego. Mogły podziwiać dawne stroje historyczne w sali tematycznie z tym związanej. Największe wrażenie zrobiła lekcja kaligrafii i możliwość pisania gęsim piórem, mało tego, to jeszcze siedząc w dawnej ławce szkolnej. Zrobiło to na dzieciach ogromne wrażenie. Przenieśliśmy się wszyscy w czasie o jakieś 80 lat. Obejrzeliśmy wszystko bardzo dokładnie, pani Eleonora przybliżyła nam historię tego miejsca, pokazała tablicę pamiątkową przed szkołą, na której można zobaczyć zdjęcia wykopalisk archeologicznych. Obok budynku rośnie ogromna lipa, świadek historii, której w roku 2018 nadano imię Franciszka na pamiątkę właścicielki dworu Franciszki Różyckiej. Dzieci chętnie uczestniczyły w tym spotkaniu, wróciły pod ogromnym wrażeniem. Jest to bardzo cenne miejsce, w którym dzieci i dorośli stają się odbiorcami minionej już historii.