Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Gminne Centrum Edukacji w Wawrzeńczycach - Wycieczka „Olkusz i okolice”

Informacje

Szkoła

Wycieczka „Olkusz i okolice”

Dla prawdziwego podróżnika żadna pogoda nie jest straszna. O tym przekonały się dzieci z oddziałów przedszkolnych 0 a i 0 b kiedy w środę 14 czerwca wybrały się wraz z wychowawcami i Panią Przewodnik na wycieczkę pn. „Olkusz i okolice”. Choć pogoda nas nie rozpieszczała to podjęliśmy trud poznania najciekawszych zakątków Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Pierwszym punktem naszego programu była Pustynia Błędowska – jedyne takie miejsce w Polsce. Położona na pograniczu dwóch województw: małopolskiego i śląskiego, zadziwiła nas swoją wielkością i niebywałym krajobrazem. Mieliśmy okazję nie tylko zwiedzić pustynię czy dowiedzieć się, w jaki sposób powstała, ale poznaliśmy również legendy o niej krążące i zjedliśmy drugie śniadanie w otoczeniu pustynnych piasków.

W dalszej części wycieczki pojechaliśmy do Olkusza. Tam śladami „gwarków olkuskich” zwiedzaliśmy rynek i okolice Bazyliki Św. Andrzeja Apostoła. Poznaliśmy historię kopalni cynku w Olkuszu, legendy o gwarkach (górnikach) olkuskich. Poszukiwaliśmy ich figur zlokalizowanych na płytach rynku i wokół bazyliki.

Po zwiedzaniu Olkusza przyjechaliśmy do Jaskini Nietoperzowej w Jerzmanowicach. Tam pod czujnym okiem przewodnika dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstają jaskinie, jakie zwierzęta je zamieszkiwały dawniej, a jakie dziś. Byliśmy świadkami niezwykłej projekcji świetlnej i oglądaliśmy naturalne rzeźby skalne. Zwieńczeniem naszej wyprawy był wspólny grill z kiełbaskami oraz wykonanie pamiątki z piasku pustynnego.

Nie sposób opisać słowami wrażeń, emocji i uczuć, jakie doświadczyliśmy w każdym odwiedzanym przez nas miejscu. Przemoczeni, ale szczęśliwi, z pamiątkami w dłoniach i wspomnieniami w sercu wróciliśmy do naszych Wawrzeńczyc.