DZIEŃ CHEMIKA
13 czerwca 2025
W czwartek 12 czerwca ( w grupie I i II ) oraz w poniedziałek 16 czerwca ( w grupie III i IV) obchodziliśmy wyjątkowe święto – Dzień Chemika.
Była to doskonała okazja, aby dzieci w przystępny i bezpieczny sposób mogły poznać fascynujący świat chemii oraz dowiedzieć się, na czym polega praca chemika.
Tematem przewodnim dnia było poznawanie właściwości mleka i produktów mlecznych. Przedszkolaki dowiedziały się, z czego składa się mleko, jakie ma właściwości i dlaczego jest ważne w codziennej diecie.
Największą atrakcją były kolorowe doświadczenia z mlekiem, które wywołały wiele emocji i radości:
- Fontanna mleka – dzieci mogły zaobserwować jak powietrze z balonu wpycha się do butelki i wypycha mleko przez rurkę na zewnątrz.
- Wir– dzieci zaobserwowały, jak mleko "ożywa", gdy dodamy do niego barwniki, a następnie płyn do naczyń. Efektowna reakcja pokazała, jak cząsteczki tłuszczu obecne w mleku reagują na środki powierzchniowo czynne.
-Kolorowe bąbelki mleka – dzieci mieszały mleko z barwnikami i za pomocą pipety delikatnie dodawały kolorowe mleko do naczynia z olejem, obserwując jak tworzą się kolorowe bąbelki.
Zajęcia prowadzone były w formie zabawy i obserwacji, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w eksperymentach, zadawały pytania i z ogromnym zainteresowaniem chłonęły nowe informacje. Po zabawach badawczych był również czas na pracę z kartą aktywności, powiązaną tematycznie z Dniem Chemika. Dzięki Dniu Chemika dzieci dowiedziały się, że chemia to nie tylko skomplikowane wzory i laboratoria, ale przede wszystkim to, co towarzyszy nam na co dzień – w kuchni, łazience, a nawet na placu zabaw.
-Kolorowe bąbelki mleka – dzieci mieszały mleko z barwnikami i za pomocą pipety delikatnie dodawały kolorowe mleko do naczynia z olejem, obserwując jak tworzą się kolorowe bąbelki.
Zajęcia prowadzone były w formie zabawy i obserwacji, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w eksperymentach, zadawały pytania i z ogromnym zainteresowaniem chłonęły nowe informacje. Po zabawach badawczych był również czas na pracę z kartą aktywności, powiązaną tematycznie z Dniem Chemika. Dzięki Dniu Chemika dzieci dowiedziały się, że chemia to nie tylko skomplikowane wzory i laboratoria, ale przede wszystkim to, co towarzyszy nam na co dzień – w kuchni, łazience, a nawet na placu zabaw.
To wydarzenie było nie tylko świetną zabawą, ale także sposobem na rozwijanie ciekawości świata, logicznego myślenia i zadawania pytań. A przecież właśnie od takich pytań zaczyna się każda wielka przygoda z nauką!